W ostatnich latach działający w branży e-commerce mieli pełne ręce roboty, jeśli chodzi o dostosowywanie swoich regulaminów do wprowadzanych regulacji prawnych.
Dyrektywa Omnibus, dyrektywa cyfrowa, dyrektywa towarowa – to hasła, które swego czasu były gorące.
Pomimo upływu prawie 2 lat od wejścia w życie nowych regulacji, wciąż obserwujemy, że wiele sklepów internetowych nie dostosowało się do tych zmian.
Zmiany, pod kątem których należałoby dokonać audytu regulaminu i strony sklepu internetowego to m.in.
1) W przypadku obniżenia ceny sprzedawca jest zobowiązany, obok informacji o obniżonej cenie, poinformować także o najniższej cenie towaru lub usługi w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
2) Publikujesz opinie o produktach na swojej stronie? Musisz informować czy weryfikujesz, że pochodzą od klientów i w jaki sposób to czynisz.
3) Ograniczenie odpowiedzialności sklepu wymaga stosowania bardziej dokładnych i szerszych opisów produktów. W przypadku, gdy towar nie będzie spełniał wymogów ustawowych, trzeba będzie uzyskać wyraźną akceptację konsumenta na zakup produktu bez danej cechy lub z danym brakiem.
Np. sprzedajesz telefon bez ładowarki – musisz poinformować to raz, ale Klient powinien też zaznaczyć choć tego checkboxa, że wie, że będzie ją sobie musiał dokupić.
4) Szereg zmian w zakresie rękojmi / odpowiedzialności za niezgodność z umową (m. in. okresy przysługiwania roszczeń konsumenta, terminy przedawnienia, obowiązki związane z odbiorem reklamowanego towaru), które mogą wymagać dostosowania regulaminów sklepów.
5) Jeszcze więcej zmian dotyczących sprzedaży treści i usług cyfrowych wszelkiej maści, w tym reklamacji i odstąpienia od umowy, czy obowiązku dostarczania aktualizacji.
6) Szerszy zakres danych kontaktowych, które powinien podać przedsiębiorca konsumentom w swoim sklepie / regulaminie.
7) Nowości w zakresie gwarancji i skutku deklaracji jej dotyczących wyartykułowane w reklamie (tzn. będzie trudniej powiedzieć, że co w reklamie to nie w umowie).
8) Obowiązek informowania o automatyzacji dostosowywania cen dla indywidualnych klientów, jeśli takie wprowadziłeś.
Prawa i obowiązki sprzedawcy różnią się w zależności od tego, czy sprzedaje do sklepu, czy do zwykłego klienta. Regulaminu powinny być bardzo dokładnie przemyślane, żeby nie było problemów z prawem.
Ustawodawca oczywiście zapewnił, by przedsiębiorcy mieli stały dopływ adrenaliny przy zastanawianiu się czy spełniają wszystkie nowo wprowadzone kryteria, zwłaszcza w zakresie obowiązku informowania o obniżkach – za jednorazowy „wybryk” grozi kara do 20 tys. złotych, a za “recydywę” nawet 40 tys. zł. Ale sufit kar za naruszenia jest wyższy – sankcja wynieść może nawet do 10% obrotu przedsiębiorstwa, jeśli UOKIK uzna, że doszło do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.
Warto zatem wziąć lupę i przestudiować od deski do deski regulaminy swoich sklepów, ofert produktów i promocji, aby niezadowolony klient nie szepnął przypadkiem złego słowa UOKiKowi.
Nasza kancelaria przeprowadzi szczegółowy audyt Twojego regulaminu i strony internetowej. Przygotujemy też niezbędne dokumenty, abyś mógł prowadzić działalność bez obaw. Dzięki naszej pomocy zyskasz pewność, że Twoja działalność jest bezpieczna, a Ty będziesz mógł skupić się na rozwoju biznesu.