Czekając na nowe auto… Jakie masz prawa, gdy dealer kolejny raz przekłada termin odbioru samochodu?

Czekając na nowe auto… Jakie masz prawa, gdy dealer kolejny raz przekłada termin odbioru samochodu?

Brak na światowych rynkach kluczowych komponentów, jak stal czy półprzewodniki spowodował, że okres oczekiwania na auto z salonu sukcesywnie wydłuża się do 8 miesięcy i dłużej. Klient czeka, a gdy zbliża się termin odbioru auta dealer kolejny raz odwołuje spotkanie i bezradnie rozkłada ręce… Klient, który dokonał zakupu auta u dealera ma swoje prawa wobec sprzedawcy samochodów. Warto je znać i z nich skorzystać.  

W pierwszej kolejności należy obowiązkowo przeanalizować zawartą z salonem umowę pod kątem przekroczenia terminów przez salon. To umowa określa termin dostawy pojazdu oraz warunki, na jakich możemy dochodzić ewentualnych roszczeń. 

Kluczowe jest ustalenie tego czy umowa zawiera zapis dotyczący „wiedzy dealera” w zakresie daty dostarczenia pojazdu. Zapis należy uznać za nieostry, czyli taki, który każdy z nas może rozumieć inaczej. Taka konstrukcja zapisu wyłącza w pewnym zakresie odpowiedzialność dealera, przy czym nie wyłącza ona możliwości rezygnacji z zakupu pojazdu.  

W pierwszej kolejności kupujący powinien wezwać salon do wydania pojazdu w terminie zgodnym z umową (przy uwzględnieniu innych zapisów umowy) pod rygorem złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W sytuacji, w której salon pomimo wezwania we wskazanym przez nas terminie nie wyda nam pojazdu będziemy uprawnieni do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy wraz z wezwaniem do zwrotu wcześniej wpłaconej zaliczki. Jeżeli pomimo odstąpienia oraz wezwania do zapłaty salon nie dokona zwrotu zaliczki konieczne może się okazać wystąpienie ze sprawą na drogę sądową. 

Oprócz samego odstąpienia od umowy istnieje również możliwość złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny, przy czym to po naszej stronie będzie obowiązek wykazania konieczności oraz podstaw żądania obniżenia ceny we wskazanej przez nas kwocie. Dodatkowo możliwe jest również renegocjowanie warunków umowy poprzez obniżenie ceny pojazdu lub też uzyskanie dodatkowych rabatów w formie darmowych gadżetów (np. dodatkowy komplet chodników lub komplet opon) lub darmowych usług (np. darmowy przegląd). 

Jak widać zawierając umowę oraz wpłacając zaliczkę na rzecz salonu nie jesteśmy pozbawieni możliwości reagowania w sytuacji braku dostarczenia pojazdu w umówionym terminie. Kluczowe jest w tej sytuacji przed zawarciem umowy (lub też po jej zawarciu) dokładne przeanalizowanie zapisów umownych samemu lub wspólnie z profesjonalnym pełnomocnikiem. Pozwoli to ułożyć strategię na wypadek dalszych opóźnień ze strony salonu. A jak już znajdziecie się za kółkiem Waszego nowego auta to życzę Wam przyjemności z jazdy i bezpiecznych powrotów.  

Krzysztof Antkowicz 

radca prawny

Przez |2021-09-22T13:28:07+02:0020 września 2021|Aktualności prawne|0 komentarzy

Informacje o autorze:

Specjalista z zakresu prawa własności intelektualnej, nieuczciwej konkurencji i procesów sądowych. Ponadto w swojej praktyce zajmuje się windykacją należności, prawem budowlanym oraz korporacyjnym.