Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdza, że sprzedawcy nowych samochodów nie powinni wymagać od nabywców dokonywania przeglądów technicznych wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO) pod groźbą utraty gwarancji. Takie czynności mogą być uznane za porozumienie ograniczające konkurencję pomiędzy importerami i autoryzowanymi stacjami obsługi (ASO).
Prezes UOKiK przeanalizował działalność 14 polskich importerów prowadzących sprzedaż samochodów. Byli to m.in.: Jeep, BMW, Mazda, Opel, Mercedes, Hyundai, Volkswagen, Skoda, Audi, Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Ponadto zbadano także około 70 przedsiębiorców – ASO lub dealerów.
Wątpliwości UOKiK wzbudziły działania importerów następujących marek: Citroen, DS, Ford, Nissan i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji, zmienili oni swoje praktyki. Od tej pory nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi.
Poniżej wskazujemy wymagania, które zostały usunięte w celu utrzymania gwarancji w związku z interwencją prezesa UOKiK:
Jest to duże udogodnienie dla kupujących, którzy nie muszą już inwestować w przeglądy nowych samochodów wyłącznie w ASO. Jest to też szansa dla właścicieli warsztatów samochodowych na dodatkowy zarobek przy serwisowaniu aut.