Dotychczas praca zdalna nie była uregulowana w Kodeksie pracy. Nowelizacja przepisów wprowadziła kompleksową regulację pracy zdalnej, w tym jej definicję, rozumianą jako praca, która może być całkowicie lub częściowo wykonywana w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Nowością jest możliwość wykonywania pracy zdalnej „na stałę”.
To na pewno odpowiedź na nowe trendy na rynku pracowniczym, zwłaszcza wśród pracowników pokolenia Y, tzw. „Millenialsów”, czyli osób urodzonych w latach 80 i 90 XX wieku. To również nowe możliwości zatrudnienia dla osób, które mają dzieci lub z innych względów nie chcą lub nie mogą pracować poza domem.
gdzie pracownicy mogą:
Uzgodnienia w zakresie wykonywania pracy zdalnej mogą być dokonywane z inicjatywy pracodawcy, ale też na wniosek pracownika.
Taki wniosek może być złożony tradycyjnie w postaci papierowej, a także elektronicznie. Nie oznacza to jednak, że pracodawca musi zgodzić się na każdy wniosek pracownika o wykonywanie pracy zdalnej.
Poza konkretnymi, przewidzianymi w znowelizowanych przepisach przypadkami, pracodawca nie ma obowiązku zgadzać się na formę zdalną.
Przy czym wyjątkowo pracodawca może odmówić uwzględnienia wniosku ww. przypadkach ze względu na rodzaj lub organizację pracy wykonywanej przez pracownika.
Szczegółowe zasady wykonywania pracy zdalnej powinny zostać określone w porozumieniu zawartym pomiędzy pracodawcą i zakładową organizacją związkową lub przyjęte w regulaminie po uprzedniej konsultacji z przedstawicielami pracowników, jeśli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe.
W takim przypadku konieczne będzie podpisanie stosownego porozumienia. W dokumencie takim należy określić w szczególności:
Nowelizacja przewiduje wprowadzenie zakazu traktowana pracowników wykonujących pracę zdalną mniej korzystnie niż innych pracowników, zatrudnionych przy takiej samej lub podobnej pracy, w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Wobec tego pracodawcy, zanim zdecydują się wprowadzić chociażby dodatki czy premie tzw. frekwencyjne, uzależniając ich przyznanie od świadczenia przez pracownika pracy „na miejscu” (w siedzibie pracodawcy) w określonym wymiarze, powinni rozważyć, czy nie będzie to naruszenie w obliczu nowo wprowadzonych zmian przepisów Kodeksu pracy.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat zmian w prawie pracy, zapraszam do zapoznania się z poprzednim WPISEM.